THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

Saturday, August 22, 2009

1 Ramadhan 1430H - Dirumah

Kini Ramadhan muncul kembali.1 Ramadhan mama berada dirumah bersama manja..tahun ini mama menghadapi 'dugaan'...aik macam upin & ipin lak, sebab manja kan dah besar ...dia dah pandai minta makan bila tiba waktu tengahari,waktu petang..pastu asalkan celik mata bangun dari tidor.."mama nak acik,lapo.."kata manja,tu yang mama terpaksa sabar yeler, masakkan untuk anak manja mama nie..setakat minta susu tu tak apa lagi...tak pe ler asalkan anak mama sihat selalu...

Tapi kan semalam mama ada bagi tahu dia yang esok kita akan mula puasa..mama tanya"esok kita puasa,kita tak bolah makan,tak boleh minum waktu siang,manja nak puasa?".manja menganggungkan kepalanye tanda dia faham apa yang mama katakan padanye....

Pagi tadi mama pergi pasar untuk beli apa yang hendak di masak untuk berbuka..ayah(suami) dah pesan yang dia nak makan pajeri..dah lama mama tak masakan makanan kegemaran suami tercinta..so mama masak special untuk ayah...

ANDAI INI RAMADHAN YANG TERAKHIR andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu siangnya engkau sibuk berzikir tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu mendayu..merayu. ..kepada- NYA Tuhan yang satu andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu sholatmu kau kerjakan di awal waktu sholat yang dikerjakan.. .sungguh khusyuk lagi tawadhu'tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]andai kau tahu ini Ramadhan terakhirtidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalusetiap masa tak akan dibiarkan begitu sajadi setiap kesempatan juga masa yang terluangalunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkanandai kau tahu ini Ramadhan terakhirtentu malammu engkau sibukkan denganbertarawih.. .berqiamullail. ..bertahajjud. ..mengadu...merintih. ..meminta belas kasih"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MUtapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"andai kau tahu ini Ramadhan terakhirtentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayangmari kita meriahkan Ramadhankita buru...kita cari...suatu malam idamanyang lebih baik dari seribu bulanandai kau tahu ini Ramadhan terakhirtentu engkau bakal menyediakan batin dan zahirmempersiap diri...rohani dan jasmanimenanti-nanti jemputan Izraildi kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-RahmanDuhai Ilahi....andai ini Ramadhan terakhir buat kamijadikanlah ia Ramadhan paling berarti...paling berseri...menerangi kegelapan hati kamimenyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahisemoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nantiNamun teman...tak akan ada manusia yang bakal mengetahuiapakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinyayang mampu bagi seorang hamba itu hanyalahberusaha...bersedia ...meminta belas-NYA
wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ... namun tak pula aku sanggup ke Nerakamu ... kami lah hamba yang mengharap belas darimu "ya allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami kedua ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia" Amin.....andai benar ini Ramadhan terakhir buat saya
MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH SAYA LAKUKAN

Thursday, August 20, 2009

Kelewatan Pagi

Kelewatan saya pergi ofis pagi tadi..uuhhhh..memang lambat..nak tahu saya tersedar dari tidor, pukul 7.30pgi..haaa..kan lewat tu...apa lagi celik jer mata tengok jam kat dinding dah pukul 7.30.....saya pun terus ler kelam kabut tak tentu arah dibuatnyer....terus capai towel masuk bilk air,gosok pakaian kerja lak tu dan terus siap..tu nasib baik manja tidor lagi..saya siapkan bekas manja, pakaian dia yang nak dibawa seperti biasa ke umah pengasuh....

Pukul 7.59 saya bergerak keluar...nak tahu, selalunya sampai ofis 20-25 minit,tapi hari ini 10-15 minit jer saya dah sampai ofis...itu pon saya singgah hantar manja dalam keadaan kelam kabut, sampai mama lupa nak cium anak mama tadi.....tapi manja tidor lagi tadi....saya sebenarnyer dah bangun awal seperti biasa tapi tertidor semula so ini ler akibatnyer..hehehehe.......ok ler my husband sudah balik.......

Video Manja


video


GELAK TAWA BERSAMA SEPUPU


video

BERGURAU SAMPAI MENANGIS KEPENATAN

video

JANGAN LUPA LIRIK

Sunday, August 16, 2009

Hai.. Hari Minggu


haii, hari minggu hari2 yang dinantikan oleh mama untk bersama family, ayah dan manja....mama baru jer lepas masak di dapur...semasa mama masak tadi, mama asyik terdengar suara anak mama dan ayah di depan....sebenarnya dua beranak tu sedang mengemas rumah...yang ayah sedang menyapu sawang dan yang si anak asyik menyanyakan apa yang ayah sedang buat.."ayah..ape tu?" tanya sianak.ayahnya pun menjawab..."sawang"..lagi sianaknya bertanya berkali-kali.."ayah..ape tu?"...ayahnya menjawab lagi.."sawang"...dan ayahnya tidak berhenti-henti menjawab soalan anaknya yang berkali-kali bertanya.....macam dalam iklan tv lak...burung apa? burung murai.....mama dari dapur nak ketawa pun ada, melihat dan mendengar celoteh manja yang semakin membesar..

Mama berasa gembira melihat manja semakin hari semakin pintar..apatah lagi sekarang manja semakin petah bercakap,mengira pun pandai...yang mama seronok mendengarnya setiap kali apabila diberi benda kepadanya,manja mesti mengucapkan perkataan 'TERIMA KASIH'.."me asih mama"..ni cerita pagi tadi... ayahnya balik beli susu untuk manja....manja apa lagi dengar saja motor ayahnya dari luar dia pun berlari menuju ke pintu..."yehyeh..ayah alik..eh..susu kakak."kata manja..."me asih ayah.."katanya lagi..kalau manja ada memang riuh saja rumah..kat rumah pengasuh pun sama...kalau nak diikutkan, mama dan ayahnya pendiam, kata opahnyer ler..hehehehe...

Nak sambung cerita lagi hari ni.....baru senyap sikit kat umah sebab manja dah kepenatan dari pagi tadi asyik membebel ajer mulut nye.....hehehe..dah tidoo..
pukul 4.30 ptg manja bangun dan terus bertanyakan ayahnyer..(anak ayah ler katakan)hilang jer ayahnyer depan mata mencari...."mama nak asik...lapo...kakak lapo"kata manja....itu ler gelagat anak mama satu hari bersama dirumah....

Wednesday, August 12, 2009

MC...dan Kesian

hari nie mama mc..dah 2 hari mama rasa badan mama tak sihat...mama pon dah pegi klinik,kata doktor tak der apa2..ayah cakap "kalau ma tak sihat tak yah ler pegi kerja" yang mama nie degil sikit..pegi juga kerja,sbb rasa banyak sangat kerja kat ofis tu nak di siapkan...so,hari nie mmg dah tak rat sangat nak pegi kerja tu yang mc nie..
Pagi tadi anak mama manja cepat lak dia bangun..selalu susah dia bangun pagi....kena angkat bawa ke kereta pon tak sedar kekadang tu....dia tahu kot mamanyer mc hari nie ,so dia tak nak ler pegi umah mak(pengasuh) nyer....ayah bawa ler manja naik kereta nak hantar ke umah mak...mula2 manja ok jer..pastu tengok mama tak naik kereta sama dia apa lagi menangis meraung ler dia dalam kereta tu...heeeeee...sampai sekerat jalan ayah patah semula ke rumah hantar manja yang menangis meraung tu...uuuhhhh...memang dia tak nak pegi tu....kesian juga tengok manja mama...

Monday, August 10, 2009

Kecurian Melanda....

Pagi tadi pukul 6.00pg ayah(suamiku) menerima panggilan dari adiknyer yang berada di kedah beritahu rumah mak iaitu mak mertuaku telah dimasukki pencuri...mama dan ayah terkejut giler terus ayah bersiap pergi balik rumah mak (jeram mengkuang)....patut ler mlm tadi dlm pukul 3.00pg mama terjaga,rasa tidak sedap hati terus memikirkan macam ada org nak masuk dlm rumah.....rupanya perkara ini benar2 terjadi di rumah mak mertuaku....dlm perjalanan mama ke ofis mama call mak....mujur lah mereka tiada apa2..cuma habis barang2 yang berharga diambilnyer...